onsdag den 17. august 2011

Sensommerstegt flæskesteg


Faktisk er jeg ikke til ret meget svin, og slet ikke konventionelt. Jeg holder ikke ud at tænke på medicinforbruget og al den gylle på markerne. Derfor har jeg ikke spist svin i mange år, før jeg fik Nana Simonsens "Smag på Danmark". Her slår hun et slag for øko-grisen, det slag vil jeg gerne fører videre med denne opskrift.

Jeg stegte både nogle kartofler i bradepanden og kogte nye ved siden af - du bestemmer selv.

1 god flæskesteg (ikke kamsteg, der skal være noget fedt i mellem kødet)
4 dadler - for at få noget sødme
2 løg
4 fed hvidløg
10 kartofler

1 øl


Krydresalt:
1½ spsk salt
10 hvide peberkorn
1 stor kvist rosmarin
2 salvieblade

Kvas alt til krydresaltet i en morter, og smør flæskestegen ind i det. Jeg lod det trække et døgn. (Men det var faktisk fordi jeg havde glemt en aftale, og derfor måtte vente. Det kan man sagtens når der er så meget salt, så bliver det lige som at sprænge kødet).


del løg, kartofler og fed hvidløg i større stykker
Tør saltet af flæskestegen, og læg den i en bradepande så der er noget plads omkring. Fordel grøntsagerne og dadlerne i bradepanden.

Hæld en god øl ved - eller en rest og drik selv resten :-)

Sæt stegen i en kold ovn og sæt den på ca 140*, i 2½ time, de sidste tre kvarter inden du skal spise skruer du op på 200-220* alt efter din ovn, så stegen bliver godt sprød og brun.

Du kan også grille den i din kuglegrill, det bliver den også skøn af.


Server en god salat, grøntsagerne fra bunden og en gang ryste-ribs til. Se opskriften her på bloggen.
Du kan også lave sovs af den sky som er i bunden af bradepanden. Så skal du blot være opmærksom på om stegen tiden igennem skal have mere øl/vand.


TIP:
I stedet for dadler kan du også bruge en nektarin, nogle hindbær, blåbær eller æbler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar