lørdag den 20. august 2011

Mosters Mirabellesandkage


I min familie har vi altid elsket at lave og spise mad. De første historier som jeg husker der blev fortalt om min oldemor, handlede om hendes evner i køkkenet. Blandt andet kunne hun nå to trin ned,i spisekammeret med strakte ben. Hun havde evnen til at lave de lækreste florlette kræmmerhuse med flødeskum og jordbærmarmelade, damen var en legende. Det samme gælder min mors moster, Asta. Hun kunne lave mad, og havde på et tidspunkt arbejdet i køkkenet, i det gamle Kellers Gaard inde midt i Aarhus. Denne opskrift er en som jeg har arvet af Asta-gennem min mor. Og den er bare god. Oprindelig er den tænkt med æbler - men nu er det jo mirabelletid, og jeg er sikker på at Moster, som hun blev kaldt i daglig tale, ville have været stolt af min opfindsomhed.

125 g smør
200 g / 2½ dl sukker
2 æg
250 g mel/5 dl
1½ tsk bagepulver
1 dl mælk (jeg bruger soya-rismælk da jeg ikke tåler mælk)

passende mirabeller, halverede og udstenede med et drys kanel

Pisk fedtstof og sukker hvidt. Giv dig god tid - det skal være hvidt. Pisk et æg i ad gangen, rør mel, bagepulver og mælk i, og hæld det i en springform. Læg de halverede mirabeller på dejen og drys med kanel.
Bag kagen ved 200* i ca 45 min (min skulle have 55 min)

Drys med flormelis inden den serveres. Nogle spiser flødeskum eller creme fraiche til, det gør jeg af sagens natur ikke.
Fedtstoffet kan af mennesker som ikke spiser smør, erstattes af en god økologisk rapsolie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar