fredag den 26. august 2011

En lækker svampesovs med kantareller

Vi havde ikke helt fået spist alle de kantareller, vi havde købt på torvet i sidste weekend. Lidt fjollet, for jeg elsker kantareller, og kan faktisk finde på rigtig meget at putte dem i. Men det har været en uge med udvalgs- og byrådsmøder og valg.Så det har været nap med tid og overskud til køkkenet.


Sådan gjorde jeg:
½ løg (jeg havde en lille rest fra en sildemad)
de tørrede kantareller som l¨i hjørnet af papirsposen fra torvet.
svitsede jeg i smør
2 tern fra den fond jeg lavede da jeg kalv sidst ude fra Bodil og Niels.
du kan også brug en terning, eller lidt godt fond på flaske.
kom i sammen med lidt balsamicoeddike


Det hele kogte lidt, og så kom jeg lidt soyafløde i. Men det er jo fordi jeg ikke kan spise mælk, så hvis du kan, så kan du bare bruge den rest fløde du har i hjørnet af køleskabet.
Det tog inden tid, og så har du en fornuftig brug af rester, ingen spild og du har pebet din fredagsmiddag gevaldigt op. Soyafløde har en fedt procent på 17, så det svare til almindelig cremefraise.

Jeg serverede sovsen til grøntsagspomfritter, (med de første rødbeder fra haven - mums) en hakkebøf og dampede bønner fra haven også.
Skønt herligt, og gennemført god måde at overholde 6 om dagen. Tror at du kan erstatte hakkebøffen med stegt kyllingebryst og måske også buffalowvinger ala "Grydesken"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar