mandag den 13. august 2012

Rådyr ragout - og lidt om vildt

Jeg har, som jeg har skrevet før, endelig fået min egen vildleverance. Efter snart 25 år i Aarhus har jeg fundet en vej, gennem min kusine i Vejle - hendes mands arbejde for der går de på jagt, mange af dem, og deres koner orker næsten ikke mere vildt. Ja, sådan er det. Vildtets veje er uransagelig. Og pt ligger der et rådyr i fryseren.

Vildt er sundt, der er næsten ikke noget fedt,og så er det så godt som CO2 neutralt. Det er en god måde at støtte den danske naturpleje på, og for mig give det god mening at spise det man skyder. En dag, når jeg får tid, når jeg har lært arabisk, og japansk, ved hvordan mine kampsportsvåben virker, og hvordan man spiller jazz på en kontrabas, så vil jeg tage jagttegn. Det ultimative - fra jord til bord. Tak I skønne danske jægere, og tak Keld for min helt egen vildleverance.


Den anden dag fik vi ribbenene, smurt godt med hosinsovs, og på en bund af hvidløg, nektariner, løg og kartofler hyggede de sig. Men det er en helt anden historie.
Noget af kødresterne herfra, blev kogt til en god ragout.

Sådan til 2 personer:
50 g god bacon
4 hvidløg
en håndfuld svampe, friske eller tørrede
10 knuste enebær
vildt kød nok til to
½ l boullion

Hvis du bruger tørrede svampe, så hæld dem op i en lille skål, hæld kogende vand over, si vandet fra når de er bløde, smid vandet ud, alt efter om du ved hvor dine svampe er fra, og hvor meget sand der er på.
Svits baconfedtet af, svits løg,hvidløg og svampe i, kom rådyret på sammen med enebærene og rør rundt. Kom boullionen på. Alt efter hvor på dyret du har kødet skal det koge 15-50 min. Fint kød som filet eller kølle skal koge kort, hvor sådan noget som kødet fra ribbenene og boven skal have noget længere tid.

Server til ris eller kartoffelmos, og alt efter årstiden, en grøn salat eller en frisk rødbedesalat.

1 kommentar:

  1. Ser lækkert ud. Som jæger-hustru kan jeg også næsten få for meget vildt. Men, man kan jo lave næsten hvad som helst af vildtkødet, der som du ganske rigtigt siger er meget magert. Jeg vil anbefale dig at prøve en gullaschsuppe lavet på vildt - det giver en dejlig kraftig ret. Jeg kan såmænd godt finde på at byde på et hjemmebagt foccacie-brød til ;)

    SvarSlet