lørdag den 14. januar 2012

Erantis, en forårsbebuder, og julerosens minder

Det er vildt, så mildt det er i vejret. Haven og havens dyr er slet ikke på overarbejde som de sidste par vintre. Og musseindvoldene på min trappe, foran min hoveddør, på mit stuegulv vidner om at det er uhyre nemt for kattene at rippe samtlige mussereder i meters omkreds.
Jeg har været inspireret af mange andre bloggere, som har vist billeder fra spirende planter rundt om i haven. Idag var en smuk dag. Med sol og kulde, og solsorte som går på æblerov. Jeg har forsøgt at finde forårstegnene i min have. Og for de som tror, at alt er friseret hos mig, og jeg altid har styr på alt, for dementi på disse fotos :-)
God rundtur.


Erantis er en klar forårsbebuder. En lysende stjerne i det våde og triste. Havenyt har skrevet dejligt om Erantisen.


Min fødselsdagsflagstang, med min fødselsdagsvimpel som har gjort knuder i vinterstormen. Det er da smukt mod en klar blå himmel.


Mit tulipanbed er ved at titte frem. Tænk at de sidste blomster i slut maj...


Jeg nåede heldigvis at få sat hvidløg, og nu er de godt fremme. Skal de se sådan ud?


Læg mærke til solsorten som er på vej hen mod sit nedfaldne æble. Den sidder på en mur af tørv, hvor fiberdugen "smukt" er draperet over. Og nej, den skulle have været helt dækket, men sådan er det ikke lige nu.


Og fadeburet...


Og så selvfølgelig min julerose, som jeg har fået af min kære ven og havekyndige Christian, som minde for min søster. Den blomster som noget af det eneste på det tidspunkt hvor hun dødede på, midt mellem jul og nytår. Tak Christian. Det er smuk blomst som jeg ser hver dag når jeg kommer ind og ud med cyklen. Den er fin og smuk som hun, og står og skal klare i den barske vinter. Astrid, julerosen er din :-*


5 kommentarer:

  1. Mine erantiser er også på vej frem, jeg er altid fuld af beundring for de små bitte sart udseende tingester der kommer op med blomsten først, klar til at suge solens varme til sig.

    Dine hvidløg ser helt rigtige ude :-) De er langt fremme men med mindre der kommer hård frost, så er det ikke et problem. Du skal bare være lidt forsigtig når du løfter grangrenene væk til foråret. Skulle der komme hård frost, kan du dynge lidt mere op omkring dem - f.eks visne blade, eller fiberdug.

    SvarSlet
    Svar
    1. herligt, så vil jeg ikke være bekymret mere, men blot have nogle blade og halm i baghånden til min hvidløgsmark. Nu er jeg selvfølgelig blevet grådig og er bekymret for om jeg har sat nok ;-)

      Slet
    2. HæHæ Hvor mange har du sat ?
      Jeg har sat 90, er ganske sikker på at det er alt for mange. Men jeg blev bekymret, fordi jeg så hvor hurtigt de forsvandt lige efter høsten sidste år , og glemte at der i Pesto sæsonen er et noget højere forbrug af hvidløg, end der er resten af året :-)
      Men der skal jo også være til sættemateriale til næste efterår :-)

      Slet
    3. jeg tror jeg har sat 20 tror jeg, så jeg aftager gerne fra jer ;-) Jeg har jo hørt at I har nogle kæmpehvidløg, som "nogle" andre ikke ville af med... Så please - at jeg må få et løg til efteråret.

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet