tirsdag den 3. juli 2012

Risotto med hestebønner

Risotto kan være mange ting - ofte bliver den ret fed, af godt med parmesanost. Jeg synes det kunne være rart at lave en risotto kun på bouillon, som var knap så fedt og fyldt med ost. Det kan såmænd være rigtig skønt og dejligt - men måske knap så sundt.
Jeg har også sået en række hestebønner i min køkkenhave, de kommer tidligt, og der er stort udbytte - men hvad kan de egentlig bruges til? Jeg må egentlig indrømme, at jeg ikke helt har vidst hvad jeg kunne bruge dem til, de smager meget anderledes i forhold almindelige bønner, og smager ikke godt direkte kogte. 

Jeg gjorde følgende:

Lavede en grøntsagsbouillon af Herbamare, som er en skøn fast bouillon, uden tilsætningsstoffer og salt.


2 fed hvidløg og det nederste af en ældre porre svitset blanke i god olie, risene blev vendt i og langsomt spædes bouillonen til.


Tilsidst den grønne del af porren, friske krydderurter som hvidløgspurløg/kinesisk purløg, almindelig purløg, godt med sommerfriske hestebønner snittede på tværs.



Risottoen er rigtig god sammen med fisk, da den er rund og mild og lækker. Hvis du sørger for at putte godt med hestebønner og ærter i, så følger du sundhedsstyrelsens anbefalinger.

Rigtig god appetit.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar