torsdag den 14. juli 2011

En gourmetuge del 2: M.A.S.H - et besøg værd, igen

Efter vores trælse oplevelse på CANbleau, ville vi gerne have en aften, hvor vi var sikker på resultatet, og for mig - så er M.A.S.H et godt bud. Der er ingen store menuer, men omvendt kræver det altså sin kvinde at fortære en usædvanligt velhængt bøf. Jeg ved ikke hvordan du har det med din grillpande, men jeg ved godt hvor præcis man skal være for at få bøffen helt rigtigt. Det siger også noget at ejeren fra Classic Bistro vælger at spise bøffer samme sted - uden at det går ud over andre gæsters betjening.

De udstillede bøffer
Vi kom tidligt, og brugte lang tid foran montren hvor vi kunne se på de forskellige udskæringer. Det er i øvrigt min nye lidenskab og fokusområde - udskæringer. Tror at min næste ungtyr fra Niels Porse skal væreknapt så udskåret, så jeg selv kan gå i gang. (Har også lige købt "Meat" af Hugh Fearnley-Whittingstall).
Vi valgte, efter kyndig vejledning en amerikansk og en dansk udskæring. Den danske havde hængt noget længere, jeg kan afsløre, at det betyder rigtigt meget for smagen.
Claudia valgte den danske ribeye med ben

og jeg den amerikanske uden ben. Begge velvoksne, min vejede 400 g.

og Claudias var vel lidt større.
Ingen forretter, bare direkte til bøffen, med pomfritter og en grøn salat med vinaigrette. Claudia fik jus og jeg fik bearnaise.

Perfekt
Perfekt stegt, begge bøffer. Vi smagte ved hinanden, og da vi nåede midtvejs, var vi begge ret enige om at vi nok næste gang ville vælge den andens. Jeg er bare til den helt markante centrerede kød smag. Mums. Der er ikke meget mere at sige, end at er du til bøf, så spring et par byture over, og gå på M.A.S.H. i stedet. Det er det værd, og du bliver glad. Overalt i restauranten var der nysgerrighed og forventning at spore. Der var besøg fra herrefødselsdagen, den romantiske middag med en lyserød Bollinger (åh sådan én Bollinger - gid det må være mig næste gang), familien med burger til ungerne og bøf til forældrene. Og så var der os, de eneste som ikke havde et y-kromosom ved bordet. Come on kvinder, I kan godt, gør det selv, alene eller med veninden og tag så den store...

Vinen
Claudia fik en østrigsk hvidvin som perlede en smule, hun var tilfreds. Jeg var meget meget tilfreds. Mit glas var det bedste jeg har smagt længe. Jeg er ikke den store vinkender men jeg forsøger. Og den her matchede. Tak for vejledningen. En 2005 Mount Langhi Ghiran "Billi Billi", Shiraz, Victoria. Den fyldte det hele, og rakte til hele bøffen.

Vi bestilte ekstra gang pomfritter, og det var en fejl, i stedet skulle vi have taget en ekstra gang af den rigtig, rigtig gode salat. Et rigtig godt valg, med en perfekt og simpel vinaigrette, ingen dikkedarer bare god bitter salat som modsvar til bøf og sovs.

En lille bitte bitte smugle malurt
Skal jeg sætte en finger på middagen, så var bearnaisen ikke den bedste jeg har smagt. Jeg besøgte sidste år "Rules" i London, og deres bøf bearnaise slår alt. Prøv ved lejlighed: http://www.rules.co.uk/

Tak for middagen, Claudia (og tak for resten af din bøf). Tak til M.A.S.H - vi ses igen, hellere før end senere.

2 kommentarer:

  1. Hold da kæft Camilla! - Dvs. du spiste din 400 gr. bøf, samt resten af venindens? - Det er godt gået! - Læste lige højt for Claus, han "klukker"...
    Tak for anmeldelsen,- lyder godt. Vi har snakket om længe at vi skulle tjekke stedets bøffer,- nu må det være...

    SvarSlet
  2. jep - når jeg spiser kød, så skal det være godt, og så kan jeg faktisk klare temmelig stort portion. Min veninde brokkede sig dog over jeg lod 2 gangen af pomfritterne være. Stedet er fantastisk - skynd jer derind!

    SvarSlet