onsdag den 6. juli 2011

kylling med forårsløg, kirsebær og krydder.pasta


Hvis du ikke har en Römertorf, så var det måske en god investering nu? Eller fødselsdagsønske.
Men har du ikke en, så en gryde med låg som kan komme i oven, eller måske bare noget sølvpapir.

1 øko-kylling derfor øko-kylling: http://www.youtube.com/watch?v=0m68tQtLkQw
1 håndfuld kirsebær
1 frisk hvidløg
2 slikpore eller forårsløg i 2 cm stykker
10 mindre kartofler

krydderpasta:
2 fed hvidløg
10 hvid peberkorn (hvis du ikke har så brug sort)
en håndfuld urter, jeg brugte rosmarin, citronmelisse, frisk oregano
1 spsk god salt
2 spsk olie

Kom din Römertorf i kold vand i god tid, gerne om morgen. Det har stor betydning hvor brugt den er. Min er gammel og fundet i en genbrugsbutik, og behøver derfor kun at stå en time.

Tag din morter frem, og mos urter og salt, når de er godt smadret, rør olien ind.


Tag kylling, og skil forsigtigt skindet fra kyllingen, også rundt om lårene. Kom forsigtigt din krydderpasta under skindet.

Læg kyllingen i Römertoften, og læg kirsebær, kartofler, løg/slikpore.
Du skal ikke komme salt og peber på. Det er jo i pastaen.

Kom låget på Römertorften og kom den i kold ovn og tænd på 225* og steg i 1 timer 15 min.



Servering:
Lav en god salat og skær kyllingen ud ved bordet.
Du har alt i den, kartoflerne, en lille sky og kødet - mums.
Jeg synes kirsebærene var virkelig gode i.

Tip:
Jeg har før gjort kyllingen klar om morgen og sat den koldt, og ladet min familie putte den ind i kold ovn, når jeg har arbejdet om aften.
Så er der god og nem aftensmad.

Tip:
Sådan en øko-kylling er pisse dyr, så det gælder om at få mest muligt ud af den. Jeg piller benene af den, og koger fond af dem. Det giver en dejlig grund til en suppe næste dag, eller som en kammerat af mig gør - laver en god gang risotto.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar