mandag den 4. juli 2011

Øko-haven

Gødning
Jeg forsøger med med økologisk havebrug, og det er faktisk slet ikke for sarte sjæle. Gødning er jo altid en udfordring. Måske har jeg sagt det før, men jeg er virkelig overrasket over hvor slemt min gødning lugter. Gad vide om den virker efter lugten? Brændenælder i en spand, vand på og så tid - så bliver det den skønneste ækleste ildelugtende væske...

Smådyr
Haven roder, men det har ikke meget med økologi at gøre, men mere med ejeren... Hvad bedre er, at den er fyldt med de herligste smådyr. Mit gamle æbletræ huser en sværm af små musvitter og blåmejser - særligt når der er faldet en let regn som får smådyrene frem i barken - det elsker fuglene bare. Og i går fandt jeg en skøn jagtedderkop som bar rundt på sine æg i en kugle under sin mave. (mens jeg var på jagt efter dræbersnegle - som særligt tog en bestemt salat fra min Camilla Plum salatsåblandning - mærkeligt.)

Det kræver jo selvfølgeligt en god gang knofedt og tålmodighed, og ikke som i min barndom med gummihandsker og en gang kemi på ryggen - godt Far, at du ER overbevidst om at Round-up ikke skal ind på Chr. X's vej....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar