onsdag den 13. juli 2011

En gourmet uge, del 1, CANblau


Jeg har haft en god veninde på besøg, en som holder af mad som mig, vi havde aftalt at spise godt - altså her i Aarhus. Vi var noget udfordret, da både Wassim og Malling&Schmidt holdt ferielukket. Så valget faldt på CANblau, og hvilken skuffelse - faktisk ganske meget. På min facebook profil har der været andre indlæg som har refereret til en kulinarisk oplevelse af en anden karakter. Det er opmuntrende at vide, at vi åbenbart bare har været uheldige. Men hverken betjening og mad var repræsentative for en kok som har stået i køkkenet hos elBulli. Betjeningen var ukvalificeret og uvidende, dem som vidste noget, gad ikke gå 3 meter, for at hjælpe en sød, køn men desværre ret ukvalificeret tjener. Jeg havde glædet mig, rigtig meget. Og hvis jeg skal fremhæve noget positivt, så var det ikke ret dyrt. Vi delte 7 tapas, jeg fik en øl og Claudia fik et glas vin. Jeg er vanskelig med vin, og på trods af adskillige forsøg lykkedes det ikke at finde en der passede til mit ønske. Samtidig skulle jeg udsættes for en ugidelig og fornærmet tjener der insisterede på at det var mig det var galt med. På trods af at jeg faktisk betaler hendes løn. Classic Bistro i Jægergaardsgade formår udfordringen hver gang , M.A.S.H gjorde det dagen efter også aldeles fremragende. Alligevel 265 kr pr kvinde, rimelig pris, alt taget i betragtning. Den ene tapas måtte ud i køkkenet igen, da "de havde glemt tabascoen” og tabt citronen i den. En rimet torsk med avocado-mojo-moho. Alt i alt, så vil jeg mene, at intet af det var smagt til. Det manglede touch og sjæl, og bar præg af enten travlhed (hvad det ikke så ud til på denne almindelig mandag i sommerferien), eller ugidelighed. Da så restauranten fik fint besøg, af selveste festugechefen og konen, så forsvandt al kvalificeret hjælp pludselig til hele lokalet. Det efterlod den søde, venlige og kønne servitrice til at sørge for alle de resterende borde. Dette indebar ventetid, mens vi kunne iagttage, det - håber jeg - uddannede personale tale med hinanden ved baren.
Skal jeg gå i detaljer, så var de som følger:
Brød&olivenolie- 18 kr: fint brød - olien var efter min smag lidt anonym - det kunne have været rart at vælge selv, og ikke blot få den som alligevel stod på bordet.
Saltet laks med bønnemos- 68 kr: Mosen var anonym og fad, og laksen salt og intet andet. Claudia kunne godt lide den, ikke fremragende men hun kunne lide den.
Tortillia med krebsesalat- 58 kr: klart den bedste ret, lidt for meget salt og citron, men var godt på vej.
octopus med kartofelmos- 48 kr: ok, anonym, men mosen var god
grillet hals af durock i bouillon -78 kr: bouillon var god, halsen smagte ikke af noget, helt kogt uden smag. Noget med nødder ovenpå, som jeg ikke kunne lide, men Claudia synes det var det bedste.


Rejer med aioli -58 kr: de var bare ikke gode. Aiolien smagte som om den var lavet på cremefraiche hvilket ikke stod i menuen, skidt overraskelse for en mælkeallergiker.

Der var mangel på solskinsansigter, dem der oplyser et lokale i glæde…. Det kan gøres bedre i Aarhus, det ved jeg! Men det var godt nok billigt.
Jeg skærer det ud i pap, CANblau får for mit vedkommende ikke chancen igen, tag på Forlæns&Baglæns hvis du er til tapas, maden, betjening og hyggen er i orden, prisen er den sammen, men du spiser ikke med kendisser og flok som har været på kendte steder i verden men du går glad hjem.
Og M.A.S.H anmelder jeg i morgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar