mandag den 13. juni 2011

Hyldeblomstdrik - som min oldemor lavede den

Her får du en rendyrket familieopskrift. Min oldemor som var fiskekone fra Grenå, gik hver sommer ud for at plukke det hun kaldte skærme. Disse skærme bruges til at lave hyldeblomstdrik. Da hun var fattig og sukker var dyrt, genbrugte hun skærmene i flere dage. ligesom hun gemte mel poser til at sælge de æg hun fik fra sine høns. Alt kunne bruges. Til fødselsdage lavede hun gammeldavs kræmmerhuse med flødeskum og syltetøj - men det er en helt anden opskrift og en helt anden historie. Velbekomme!


1. gang
½ kg hyldeblomster (2 store magrethe skåle og i min store store havekurv kan der være 2 kg)
1½ L kogende vand
1 1/4 rørsukker
25 citronsyre



evt atamon til at skylle glassene i.

Ryst skærmene for dyr, skold en stor spand eller en stor gryde. Put skærmene i spanden/gryden. Hæld sukker, citronsyre og kogende vand over og rør rundt.
Lad stå til næste dag.

Skold gode patentflasker, og skyl evt i atamon.

Si hyldeblomster fra, og put dem tilbage i spanden.
Hæld hyldeblomstdrikken på flasker og marker 1 hold.

2. gang
3/4 kogende vand
665 g sukker
10 gram citron syre

gentag processen

3. gang
1/4 ren kogende vand
ingen sukker, ingen citronsyre kun rent kogende vand.
og stil til næste dag.

1, 2 og 3 gange
Det er rarest at have flasker som er markeret, så du ved hvilken du tager hul på. Jeg gemmer som regel mine nummer 1'er til særlige lejligheder.

Tip
Jeg har senere selv fundet ud af at hvis du nøjes med en enkelt portion, en gang imellem , kan du med fordel putte hybenroseblade i. En blomst som jeg ofte har set bo sammen med eller lige i nærheden af hyldebærtræer. Hvor mange kommer an på hvor parfumeret du kan lide det, og hvor friske blomsterne er. I år havde jeg nogle smukke pæoner som var på sit sidste som jeg også har puttet i, men den har jeg endnu ikke smagt.

Jeg har ofte undgået at skylle flaskerne i atamon, det kræver dog ekstra omhyggelighed med at rengøre og skolde flaskerne. Samtidig bør du indregne lidt spild. Hvis nogle alligevel mugner eller gærer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar