fredag den 9. december 2011

Bearnaise - en lækker luftig sag


Bearnaise er skønt, og særligt når den er luftig, syrlig og serveres til et godt stykke oksekød. Denne gang lykkes det rigtig godt.

Tag æggene ud i god tid, det er med en bearnaise som med en majo at tingene skal have samme temperatur.

Jeg gjorde:
en essens af
1 større skalotteløg
3/4 dl vand
3/4 dl æbleeddike
1 spsk tørrede estragon

gives et opkøg, køler af og sies



250 g god øko smør klares i en lille gryde

3 æggeblommer piskes godt med lidt salt, pisk til de er super luftige, jeg tror at det gjorde hele forskellen. Her putter du endnu en lille spsk tørret estragon


Sættes over lavt blus, eller vandbad. Jeg kan ikke styre et vandbad, det går galt hver gang, så jeg er stoppet og bruger i stedet mit ynglingsblus på mit gamle AGV komfur. Et godt gammelt elforbrugende, men dybt sikkert.

Mens du har det på blusset, pisker du som en gal, når det tykner lidt begynder du langsomt at hælde lune klarede smør i. Det er en god idé at flytte gryden frem og tilbage på blusset mens du pisker og hælder det klarede smør i.

Server til godt kød og en god salat efter årstiden. Jeg lavede en god rustik rødbedesalat som et modspil til den fede sovs.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar