torsdag den 29. december 2011

Jamie Olivers chokoladetærte


Vi er arbejdsramt i min nytårsklub, og vores kære elskede nytårsmedlem Irene har vi ikke i år. Hvert andet år er hun med sin mand i en anden nytårsklub. Det er forfærdeligt. For Irene er suveræn til at lave desserter. Så jeg har måttet i gang med en gammel ven af mig: Jamie Olivers bløde cremede chokoladetærte.

Jeg gjorde:

mørdejen:
250 g smør (jeg brugte faktisk kun 200 g og det var fint)
200 g flormelis
500 g mel
4 æggeblommer eller 2 æg
5 spsk vand/mælk

Samles hviler i 1 timer og bages ved 175* i 20 min.


Jeg lavede en lækker chokolademasse som skal ovenpå tærten og bages stille, så den stadig er lidt blød.
Mums.

Chokoladecremen:
140 g smør
150 g chokolade - jeg brugte en god lækker mørk 70%
8 spsk kakaopulver

dette smeltes
4 æg piskes hvide med 200 g sukker

røres i den smeltede chokolademasse

3 spsk sirup og 3 spsk cremefraise røres i, og smøres ud på tærtebunden.

2 kommentarer:

  1. Ej, Camilla - gider du lige styre dig ;o)
    Vi er faktisk nogle der blevet lidt for romkugleformede ovenpå decembers manglende impulskontrol - men for pokker da, den chokolade ting ser uartig ud.......tror ikke I kommer til at mangle Irene af dessertmæssige årsager.
    Rigtig godt nytår.

    SvarSlet
  2. :-) tak Helle, den var ret skøn, sammen med lidt is og mangosalat. Og rigtig godt nytår til dig også.

    SvarSlet