lørdag den 30. marts 2013

Stegt dyreryg med ingefærkrydresmør


Jeg har skrevet om det før - og jeg gør det igen. Jeg elsker vildt - helt vildt. Og en af dem som virkelig kan sit kram med både tilberedning, temperatur og stegetider er Merete Harrsen og hendes "Helt Vildt". Den tyer jeg til, når jeg som den anden dag havde en dyreryg (rådyr), som skulle laves til et hold sultne middagsgæster.
Vildt er sundt for krop, sjæl og natur. Det sikrer naturplejen, er CO2 neutralt, der er næsten ingen fedt i og så smager det skønt. De fine udskæringer som for eksempel ryg, er noget sårbare for stegetider. Så brug termometer eller overhold tiden omhyggeligt.

Jeg lide at peppe tingene lidt op, og ingefær er faktisk rigtig godt sammen med vildt.

I en dyreryg er der til 10 personer, hvis du har forret og dessert også, og godt tilbehør.

Jeg knuste i en morter:
10 enebær
10 sortepeberkorn
10 hvide peberkorn
5 fedt hvidløg
7 cm revet frisk ingefær
1 spsk groft salt

Da det var knust, maste jeg 50 g smør i, og lavede en krydrepasta som senere kom over ryggen.
Jeg tog 10 små løg delt i stykker og 5 gulerødder.

Jeg afpudsede ryggen. Måske er du så heldig at det er gjort, men det er sjældent -  ofte må du selv gøre det. Ryggen består af to mørbrade, akkurat som en svine- eller oksemørbrad er der en sene som går langs mørbraden, den skal af. Ellers opleves kødet meget sejt, selvom det er smørmørt.
 Du kan se her hvordan jeg nærmest trækker i senen, og kører en meget skrap kniv ned langs siden på den.
Det er lidt svært de første gange - men hvad pokker - alting er nyt på et tidspunkt - så gå du bare i gang.

Stil kødet i en varm ovn på 175* i knap 1½ time eller til kødet er 72*.
Lad det hvile mens du laver sovs. Det smager vidunderligt med en god svampesovs. Den laves fint af tørrede svampe, hvis det ikke lige er svampesæson.
Hvis du har lidt af krydresmørret til overs, så kom det i sovsen til sidst.

Server med gode salater, ris, kartofler og svampesovs.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar