onsdag den 1. marts 2017

Herlige rosinboller ala Meyer

 
Det er meget sjældent, at jeg efterhånden bager med mel med gluten i. Men da jeg skulle bage til et lokalt byttemarked, ville jeg bage noget aldeles klassisk og nærværende,- som rosinboller.


Min oplevelse er at Meyer har helt styr på grammene, det betyder at når han skriver 75 g sukker og 15 g salt - så er det fordi det passer.

5 dl lunkent vand
25 g gær
2 æg
900 g hvedemel af en god kvalitet
75 g supper
15 g salt
75 g blødt smør
150 g rosiner - som skal i til sidst

Du kan lave opskriften vegan ved at udskifte æg med 2 smsk husk og smør med vegansk smør.

udblød gær i det lunkne vand, rør æg/husk i, vej resten af og kør det hele på røremaskinen til den slipper. Kom smør i små bidder, til det slipper, rør rosinerne i tilsidst.

Lad det hæve til dobbelt størrelse - det tager 1-2 timer, og gør at det er lidt usikkert hvor lang tid man skal have til dem.
Form som boller og lad det igen hæve til dobbelt størrelse 1-2 timer.
Bag ved 220 grader i 10-12 min.

Jeg lavede også kringler af samme dej, med remonse af resten af pakken med smør og så meget sukker det kunne trække - og så kardemomme i starten.
Den blev fremragende og der blev til 3 kringler af denne portion.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar