lørdag den 30. marts 2013

Beskæringskursus i Det danske Haveselskab

Et rådyr løber hen over marken ved Bents og Elses gård ved Hadsten. Jeg synes godt nok at jeg er blevet voksen, fyldt de 40, egen have og nu med beskæringskursus i rygsækken. Påsken har været fyldt med vidunderlige og nærværende stunder, fra kvindeknevreklub, til skrabet påskefrokost, til gods/kro-ophold og her nær slutningen af påsken - et beskæringskursus i Hadsten, ude hos Bent, sammen med Det danske Haveselskab. Det hele er kommet i stand i den nye haveklub vi har lavet, en god bekendt og jeg. Det har givet mig lyst til, midt i slud og sne, at flyve op af stigen til mine Ingrid Marie grene....

Bent viser hvordan du skal skære godt til på Belle de Boskop og Ingrid Marie træer, hvorimod du skal være mere forsigtig med et Phillipa træ.

Der vises værktøj frem, denne grensaks er ikke af de dyreste. Det ved jeg, jeg har en magen til, købt i Bauhaus. Den er fin, mener Bent.


Disse grensakse er til gengæld af den virkelig gode, og dyre slags - 300-400 kr stykket. Til gengæld havde han haft dem i mange år. Felbo hedder denne. Bent er uddannet gartner og har arbejdet i rigtig mange år på Galten kirkegård.

Denne her jas er fra Fiskars, og kan blive op til 6 meter lang, og klarer grene på tykkelse med et lille håndled. Ea, som jeg er i haveklub sammen med, fik lov til at afprøve den. Den så faktisk nem ud at håndtere - selvom jeg foretrækker en stige og klatren.

Jeg har altid fået at vide at man skar roser ned på Dr. Margrethes fødselsdag (16. april). Men Bent skærer allerede sine ned i det sene efterår, og dækker dem med gran.  Ihvertfald skal de skæres godt ned, om ikke så længe, hvis det ikke allerede er gjort...

Bent fortalte at når man beskærer roser så tæt, er risikoen for svampe og sygdomsangreb meget mindre.Han fortalte også at roser let går ud, hvis ikke podningsstedet er 10 cm under jorden. Og sådan fik jeg forklaringen på, hvorfor mine 3 ud af 4 nyindkøbte roser er frosset væk i vinter.


Her er min egen solbærbusk - jeg fik ikke taget billeder af Bents. Han fortalte at man skal klippe de "sorte" grene væk, og de kan passende klippes, når man alligevel skal til at plukke bærrene. Så vokser der nye grene frem, der sætter nye bær, og så videre. Ribs og stikkelsbær klippes stort set ikke. Hindbær klippes væk om foråret - alle sidste års grene skal væk.


Det var et virkeligt godt kursus. Det gav meningen og var nemt. Der var tid til spørgsmål og til snak om andet end beskæring, men om rådyr og høns, og om ræven som kommer for tæt på hønerne, om det er i Viby eller i Hadsten. Der var varm kaffe i en kold gårdhave, godt selskab og en god start for vores haveklub.
Her til sidste får du lige et foto af min frøsamling - og mit forsøg på at organisere mine poser så de er klar til at blive sået og priklet og sat gang i. Uha det klør i fingrene - væk frost væk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar