tirsdag den 25. oktober 2011

Pizza - 2 hvid og en rød


Hjemmelavet pizza er en skøn ting - og så kan den faktisk blive ok sund.

Jeg brugte alt i alt:
1 ds flåede tomater
1 kartoffel
1 pærer
10 cm choriso pølse
2 løg
1 porre uden det grønne
5 tomater
en rest pesto af soltørrede tomater fra Fakta

gedeost fra Madmessen - læs Malou Klidmoster
blå ost fåreost en rest ægte Roquefort, øko og købt på Torvet
rosmarin
oregano
salvie

Sådan gjorde jeg:
en grov pizzadej med mel fra Falslev gård - se også Ninas blog

De flåede tomater drænede jeg i 10 min. og blandede de soltørrede tomatpasta i. Det blev brugt til de røde pizzaer.
Pizza skal have høj varme, så høj din ovn kan tage, har du en bagesten er de optimalt -det har jeg ikke, så jeg sørger for at bradepanden er død varm inden jeg lægger pizzaen på. Pizza dejen skal rulles så tyndt ud du kan, og fyldet skal begrænses mest muligt! Vigtigt!
I Italien er begrebet røde og hvide pizza vigtigt, en hvid pizza har ikke tomatsovs, og den er desværre ikke blevet en del af den danske madkultur.

Rød klassisk pizza:
tomatsovs
reven gedeost
chorisopølse i tynde skiver
løg
porre
tomater i skiver

hvid pizza m kartofler

reven gedeost
papirstynde skiver kartoffel duppet tørre
god olivenolie
rosmarinkviste


Hvid pizza med pærer og Roquefort
En meget klassisk hvid pizza, den er så elegant, at du ikke ønsker andet...
små klatter af Roquefort smøres ud på den tyndt udrulede pizza dej
pærere tyndt skåret
salvie
olivenolie
Jeg brugte 3 blade salvie, men vil nok vælger nogle flere næste gang.

Tips:
Pizza er en fremragende måde at spise rester på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar