lørdag den 1. november 2014

Fasan, vildt og andet godtfolk


Om lidt kommer der 10 ind ad døren af denne smukke danske fugl. Vildt er fantastisk mad, med en markant smag og en opmærksomhed på klimavenligt mad, naturpleje og oplevelser.

Jeg er ikke jæger, men beundre de som gør jagten til noget fint og naturligt, som deltager i både naturpleje og vildt pleje. Jeg mener at vi skal have flere former for jagt, og se på hvilke former vi har som historiske.
En tanke kunne være at gøre bueskydning på vildt tilladt.

Når man laver vildt, kan man altid tænke på hvad de spise, hvad de går rundt i, og så smager det helt vidunderligt- når jeg har så mange, er der også mulighed for at eksperimentere. Jeg glæder mig i hvertfald til at dele mine 10 fasaner med jer her på siden


foto: http://www.fotoplatforma.pl/dk/foto/4456/

1 kommentar:

  1. At jagt er vigtig naturpleje, det er vi enige om. Men- strengt taget er det til diskussion om fasan er en vild fugl. Det er jo opdræt af fasankyllinger, som jagten er baseret på. Smuke er fasaner, og de har et liv i naturen før de blir skudt. Nogen vil kalde fasaner en uting i naturen.(Dog ikke invasiv, som fx rosa rugosa. I klitheder udkonkurrerer rugosa rosen det naturlige plantesamfund med bl.a klitrosen. Fanatisme er også en uting. På strandene her i byen står rugosa mellem natur og kultur. Stedet hvor vi kan høste hyben til sylt, der kvikker op på maden i vildt sæsonen. Såmænd også på en gang stegt lever.
    På den gamle hulvej mellem Moesgård og Hov finder jeg æblerne til min favorit marmelade. Sure er de, og sådan skal de også være). Det er en spændende opskrift du gir. Serverings teknisk er anden et underholdende indslag. Der kan kun komme en god aften ud af kombinationen. Ved lejlighed, skal jeg vise en sangskjuler frem, som kunne være passende til en "helaftens menu". Den er nem at lave, men lidt svær at stille på tallerknerne; den er lavet af 5 ark papir og en konvolut. Beregnet til at træde i stedet for snukt foldede servietter.

    SvarSlet