lørdag den 12. oktober 2013

Dyregryde - by Bille & Krebs

Jeg elsker vildt og takker min egen vildt leverance for muligheden. Jeg har på årets FoodFestival erhvervet mig mit eget eksemplar af "Vildt", en ny kogebog af Christine Bille Nielsen og Trine Krebs. Og jeg har en mission om at komme igennem den hele fra tid til anden.
Denne her kunne bestemt betale sig - en skøn og nem ret - og så med kål 4 ud af 5 kokkehuer.

Jeg startede med denne her "dyregryde".

Ingredienser:
75 g bacon
500 g vildtkød i tern,
2 spsk olie
500 g svampe, jeg havde blækhatte fra den nærliggende park
2 skalotteløg
2½ dl piskefløde/soyafløde
(3 tsk  mel - som jeg ikke puttede i)
300 g savoykål
salt og peber

Jeg gjorde:
Pillede, hakkede og svitsede løgene og kom det snittede svampe på.
Samtidig klargjorde jeg mit stykke rådyr og skar kødet fra benet og kogte benet med.
Svitsede bacon og dernæst kødet.
Kogte det godt og godt ind i 45 min
Kom fløden i og dernæst savoykålen.

Og server med kogte kartofler eller mos, og klat sylt. Anret som på billedet.

Jeg synes den var virkelig vellykket - og selv om det er hverdagsopskrifter, så fik denne ben at gå på som søndagsmenu. Der var rester til et par dage. Tak for mad de damer. Jeg kommer klart igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar