søndag den 7. juli 2013

Brunsviger - kage go retro

Det er ikke bare rejecocktail og tarteletter og vintagetøj som er blevet retro. Jeg har en stærk tror på at efterretten og de gamle klassikere som brunsviger og klassens timekage for en tur igen - med et tvist af kvalitet.

Jeg forsøger mig i hvertfald:

Dej:
250 g mel eller glutenfrit mel
½ spsk HUSK (hvis du kører en glutenfri dej)
30 g gær
100 g smør
1½ dl soyamælk, rismælk eller komælk
1 stk kardemomme, helst lige kværnet - kardemomme er som peber - det er så meget bedre frisk
100 g kogte kolde kartofler
1 æg
1 overmoden banan eller 30 g sukker

Fyld:
100 g smør
1 tsk kanel
50 g brun farin

Kør dejen på maskinen.
Lunket mælk, gær, banan, kardemomme, evt sukker. Dernæst mel og smør og æg.
Kør i 15 min til dejen er glat og blank og lækker.

Kommes i et lille fad, lav fordybninger og hæv i 30 min.

Rør fyldet og kommes på dejen og bag ved 200 * i ca 30 min. 

Og den blev bare SÅ god! Jeg laver klart denne her igen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar