torsdag den 20. september 2012

salat med friske jordbær og kartofler


En god salat til frokost er ikke at foragte - vi havde en rest kyllingebryst fra dagen før, og masser af frisk salat i køkkenhaven.
Jeg sprang ansjosfilet over, men resten er vist næsten som det skal være...

Jeg gjorde:
Skar lidt løg ud, og da jeg kun havde almindeligt løg, blev de skåret meget fint og fik lidt salt til at trække det alt for stærke og bitre ud
frisk salat - helst Romaine og jeg synes ruccula også er ret godt i - den har den samme bitterhed

en god håndfuld oliven
skiver af kyllingebryst
et hårdkogt æg per person

pynt med skiver af fint skårne lækre friske jordbær.

Og så rigeligt god fed dressing over.

Dressing laver jeg sådan:
2 spsk sennep
1 tsk honning
frisk kværnet peber (og har du ikke det - så lad være...)
ryst dette sammen, sammen med ½ dl krydreeddike eller frugteddike
dernæst 1½ dl god olie gerne lidt hørfrøolie og noget god olivenolie

Ryst godt, og hæld det over salaten

Jeg laver rigeligt, og har i et glas i køleskabet, så jeg har når det skal gå lidt hurtigt.

God appetit.

Tips - nu er sæsonen med nye kartofler - kom nogle kolde kogte nye kartofler - så bliver sommeren ikke skønnere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar