lørdag den 24. marts 2012

Mørk risotto med grønkål, balsamico og oksekød


Jeg har til min fødselsdag fået en lille fin kogebog med risotto opskrifter, og har det sidste ½ år været i gang med opskrifter på mange forskellige måder. Og denne her gang er første gang hvor jeg har lavet en mørk risotto - med balsamico i stedet for rødvin.

Udfordringen med risotto er at det er vanskeligt at få nok grøntsager i. Jeg har fundet ud af godt med løg fungere fint. Omvendt er risotto en god reste-ret, så må man spise en salat til.

ingredienser:

3 løg
5 fed hvidløg, lidt mindre hvis du ikke er til så meget
2 dl risottoris
2 store håndfulde grøntkål eller 4 håndfulde spinat
2 store spsk balsamico eddike eller 2 dl rødvin
god grøntsagsboullion
en rest god oksesteg.

reven parmasan eller manchego, det bruger jeg da komælk ikke er godt i min mave


Sådan gjorde jeg:
Løg og hvidløg snittes fint og steges gennemsigtige uden at blive brune i god olivenolie, risene puttes i og blancheres med til de også er blanke med en lille hvid kerne.
Hæld eddiken og lidt af boullionen i, og spæd langsomt op og gentagende gange op med bouillion indtil du har en god tyk grød og risene er møre. Det er lidt forskelligt hvor lang tid det tager.
Grønkålen dampes med i den sidste gang bouillion og oksekødet skæres i tern og varmes i risen.
Serveres med et godt brød til - eksempelvis et grydebrød


En mørk rødvinsotto er ikke så smuk som en hvid, så måske er det ikke den du skal serveres til gæster - men den smager virkelig godt.

Tips:
Gem evt en rest fra en fest i fryseren til denne ret.
Jeg vil også forestille mig at en vildt risotto på samme måde vil være godt, med en god fond af afkogte vildt ben, og så en rest mør steg i.
Det skriver jeg om så snart jeg har fået det lavet, jeg har jo et par køller i fryseren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar